Sosiale medier vs organisk trafikk - et eksperiment

Jeg er sprekkeferdig her 🤩
I dag har jeg hatt en superartig Human Design klasse, med topp engasjerte elever 🥳
Suksess-følelsen er til å ta og føle på. Som Projector finnes det rett og slett ikke noe bedre 🥰
Businessen min har tatt en ny retning og jeg har endelig knekt en kode til hvordan markedsføre online-businessen min uten å danse på Instagram 🥳 💃🏼
Her er hva jeg har gjort de siste dagene;
I helgen, for 5 dager siden gjorde jeg en mind blowing oppdagelse. Jeg dykket ned i analytics og oppdaget til min store forskrekkelse at det som driver trafikk til nettsiden min er direkte trafikk, altså at noen klikker seg rett inn via link, og organisk søk.
Det er veldig overraskende siden jeg har brukt 95% av tiden min på å nå ut via Instagram. Trafikk fra Instagram kom langt ned på lista... og utgjorde ca 10% av besøkene.
Her er det noe som ikke stemmer!
Jeg føler meg egentlig litt lurt... Her bruker jeg min dyrebare tid og ikke minst energi på å produsere inspirerende innhold, også til ingen eller liten nytte??
Jeg bestemte meg for å gjøre et eksperiment i sann 3. linje ånd.
For 2 dager siden! la jeg ut invitasjon til Human Design klasse og valgte ut 3 invitasjons strategier.
1. Sende ut invitasjon til e-post listen min.
2. Ha en giveaway der de på listen kunne invitere med seg en venn eller flere og bli med i trekningen av en fin premie.
3. Lage en annonse på sosiale medier og sette inn et lite beløp på den.
På 48 timer meldte 125 stykker seg på klassen!!! Det er mange!
ca 80% av de påmeldte kom fra listen min og deres referanser.
ca 20% kom fra annonsen.
Er ganske tydelig hva som er mest nyttig å fokusere på her 💥
Denne lille studien min, bekrefter bare det jeg fant i tallene mine og selv når jeg betaler for å bli sett på sosiale medier, er det ikke på langt nær så effektivt som organisk trafikk...
Er ikke dette spennende??
Framover vil jeg vende fokuset mitt bort fra Instagram som hovedplattform og fortsette å bygge på dette lille frøet av organsik markedsføring som jeg har oppdaget.
Hva skjer når jeg bruker 90% av tiden min på dette istedenfor? Det vil vise seg!
En ting er tallene og hva de sier, men det er en helt annen historie bak dem om hva dette betyr for meg som Projector i Business.
Jeg har ikke tilgang til konsistent energi og min energi er min mest dyrebare valuta.
Å markedsføre på den måten jeg gjorde i dette eksperimentet var som balsam på nervesystemet mitt.
Slik så det ut:
- Jeg sendte ut 2 eposter, brukte kanskje 30 minutter på det.
- Samlet kart fra deltakerne til å bruke som case studies på klassen.
- Jeg brukte en presentasjon jeg hadde fra før, som jeg bare oppdaterte.
Altså minimalt med energi gikk med på markedsføring og forberedelser. Det gjorde at jeg var tipp topp full-ladet til å ha klassen og jeg koste med stort med den.
Å gå inn i en kurslansering med full energi-tank er så godt 🥰 Det kommer også alle deltakerne på klassen til gode!
Det føles så godt å bruke tiden min til å guide og ikke kave etter oppmerksomhet på en overfylt plattform...
Jeg gleder meg til fortsettelsen. Om du vil følge med, så fortsett å heng her på bloggen min og meld deg på epost listen min, så sender jeg ut oppdateringer på hvordan det går underveis.
Om du laster ned senter og porter guiden min under her, kommer du også på listen min!
Jeg lagrer alle sosiale medier relaterte innlegg i kategorien "Sosiale medier" som du finner på høyresiden her på bloggen.
Gleder meg til å skape en enda enklere business 🤩
Har du lyst at jeg skal komme å undervise Human Design til ditt felleskap eller på din podcast? Send meg en invitasjon på [email protected] så snakkes vi!